Estland 1999.

Av och med Anders Melin

Lördagen den 8/5

Avresa Stenungsund
09.00 för att komma med färjan till Tallin som gick kl. 18.00 från Stockholm Värtahamnen.
Pass, pengar och packning i ordning. Incheckningen gick fint och vi blev tilldelade en fyrbäddshytt
(Trångt med fyra fullvuxna gubbar) som vi stuvade in oss i.
Efter diverse inköp så hamnade vi i matsalen och avnjöt (nåja, smorde kråset) av smörgåsbordet med alla dess rätter, som avslutades med brylépudding och kaffe med konjak.

Lilles stuga

Gamla ryska vakttorn

Söndag den 9/5

Klockan vreds fram en timme. Upp 07.00 frukost och ut på däck för att se Tallin närma sig i morgonsolen.

Kyligt ca 5 grader. Tullen passerades utan problem. (Kan ta lång tid ibland enligt Peeter) Först letade vi upp en bensinstation och tankade fullt.

Färden gick österut ca 6 mil till Loka som ligger i Laheema nationalpark. Men först stannade vi i Aabla där Peeters mor Lille har ett litet hus med strandtomt, som återbördats till henne för ca 10 år sedan.

På väg dit handlade vi mat i byns lokala affär, det var som att komma in i en affär hemma för fyrtio år sedan. Enda skillnaden att detta var en självbetjäningsbutik. Medan vi väntade på att Lille lagade maten kollades kusten av. Stora mängder med alfågel låg utanför kusten.

Kl 14.00 for vi vidare via Leesi och Vivre till Loksa. Kusten bjöd på en hel del fina obs av sjöfågel. Efter Loksa såg vi gamla bevakningstorn i Pärispea, rester sedan Rysstiden, stå som reliker efter en svunnen tid.

Vidare via Suurpea till inkvartering i Käsmu, ett nybyggt ställe med fina rum. Rummen fick värmas upp speciellt för oss, eftersom vi var dom första gästerna.

Middag på kvällen i Vosu bykrog med förrätt seljanka (en kryddig soppa med kött, korv, oliver m.m.) Wienersnitsel och öl (Saku) och avslutningsvis Vannatallin (söt och god likör) och glass.

Vy över myren i Endla

Spångad led i Endla

Måndag den 10/5

Frukost serverades i värdfamiljens kök 06.30 på morgonen. Nu går resan vidare via ett par fina våtmarksområden och många vita storkar, gamla fina skogsområden ner till Endla naturreservat, där vi har bokat tid till 08.00 för en guidning genom en liten del av parken som är ett stort myr och våtmarksområde.

Direktören tog emot oss med kaffe och piroger, samt en muntlig genomgång av läget angående långsiktig forskning om högmyrar som pågår och att pengar saknas för det mesta. Efter detta gick vi ut på en spångad led ca 5 km över en kall och blåsig myr.

Information se punkt 4. Övernattningar och kanotfärder kan anordnas. Olika vandringsrutter finns mellan 5 till 10 km långa.

Obs att man måste anmäla sig innan man går ut i reservatet.

Bäverhydda i Endla

Bondgård

Tartu
Guidad tur i Tartu

Myrstack med gångar

Resan går vidare till Tartu, universitetsstaden där vi bokat in en guidning av staden med Anne Luik, en forskare på Universitetet och vän till Peeter.

Tyvärr började det snöa (ja, jag skriver rätt) och var ganska kallt, så det blev en kortare tur.

Fick söka skydd på en bar där vi intog dagens lunch. Det blev seljanka, kötträtt och efterrätt till samma låga pris som i går. Informationen om staden blev mestadels muntlig, men intressant.

Med var också en annan forskare Ants Martin som forskar på myror (ants på engelska!) Han for med oss i ett ökande snöfall ner till ett myrreservat som heter Kiidjärve, där han visade myrstackar, samhällen som hörde ihop, vägar mellan olika stackar och vad som händer när man fäller en del skog så myrorna måste flytta.

Detta hade hänt för ett år sen och då kunde man konstatera att bland annat myrornas begravningsplats mångdubblades. Ja dom har begravningsplatser, se vad som sker med en död myra. Den bärs genast bort och genom färgmärkta myror har man konstaterat att alla döda myror läggs på samma ställe en bit ut från stacken. Intressant.

En snabbtur till en vacker dalgång med sandstensraviner hann vi också med innan snöfallet ökade för mycket. Till slut fick vi värma oss i ett fik med lite likör Vannatallin och kaffe (30:-Eek för 5 personer.! Ooootroligt.)

Sandstensravinen

Peeter och Ants vid myrstackarna

Snötyngt träd

Utsikt från rummet på morgonen

Vi tackade för oss och for vidare i ett ökande snöfall ner till ett skidhotell (lämpligt med tanke på vädret) i Korejärve ca 2 mil söder om Vöru. Fina rum med "middag" på kvällen (råggröt, smörgås och te) samt frukost (risgrynsgröt smörgås och kaffe) Dagen avslutades med bastu och lite öl.

Tisdag den 11/5

Upp 07.00 för en liten tur i den gröna snöklädda skogen, som såg allt annat än vårlik ut med ca 10 cm frusen blötsnö som tyngde ner de flesta grenar och träd. -4 grader och sol på morgonen. Detta sätter ett litet streck i räkningen för fågelskådningen, men det finns mycket annat att se och göra. Frukosten avåts..!.

Vi besöker även Estlands högsta punkt Suur Munamägi (stora äggberget) 318 meter över havet, med en fantastisk utsikt nästan till både Ryssland och Lettland.

Vy mot Ryssland
Vy mot Ryssland från
Suur Munamägi

Snötyngda blommande häggar spärrar vägen

Resan går sedan vidare mot Valga på en liten grusväg. Det var nära att vi fick vända på grund av att vägen var blockerad av tre nerfallna snötyngda blommande häggar. Som tur var hade vi en "4-wheel drive" och starka gubbar som kunde röja en bit av vägen så vi kom förbi till slut.

I Valga "staden som man inte åker till" intog vi lunch på Conspirator baar med Seljanka, kött med vitlöksstuvning och kaffe, god måltid till ett förmånligt pris.

Färden fortsätter sedan utefter den Lettiska gränsen västerut till Nigula naturreservat. Ytan är 4921 ha inklusive Nigula myrområde. Information se1.

Där vi träffade Kaja Kübar som sköter om stationen. Hon ordnade en spartansk nattinkvartering i sovsal med kakelugn och "ståtoa" ute, frukosten fick vi ordna själva.

Ett fint stort och målat hus

Vy över Endla myren från ett torn

Spångad led i Endla vy

Kvitto på erlagd avgift

Spångad led i Endla

Hackspetträd

Eftermiddagen och kvällen avslutades med en blåsig och kall vandring på spångad led över myren via 2 fågeltorn och ett par mindre skrikörnar på håll. Samma här att man måste anmäla sig och även betala en avgift för att få gå ut i området.

Angående alla avgifter så var det väldigt noga med att skriva papper och stämpla, räkna med miniräknare och bokföra för hand i en liggare. Annat än hemma med våra datorer.

Onsdag den 12/5

Nattfrost -3grader snön är nästan borta. Gick ytterligare en tur över myren, kallt och halkigt. Åker vidare ut mot kusten, flera mindre skrikörnar.

Gick in på en liten poststation, ett grått hus med en minimal skylt, för att köpa frimären och vykort, här satt en gammal dam och skötte allt med miniräknare och handbokföring som det fungerade i Sverige för femtio år sedan förutom miniräknaren.

Typisk bondgård
Typisk bondgård, flera byggstilar sten, liggande och stående trä.

En av många förfallna kyrkor

Överallt var det omålade hus, affärer skyltade inte som hemma det fanns oftast bara en liten skylt i fönstret som informerade om vad som man kunde köpa där.Hundar och allt svart som rörde sig kollades så vi inte skulle missa svart stork. Förmiddagsfika i ett litet fint bageri alldeles vid havet nära Kabli.

Sedan for vi vidare upp efter kusten till Tahkuranna, där det finns ett monument över Konstantin Päts, Estlands första folkvalda president (Peeters farfars bror). Den nuvarande, Lennart Meri är också folkvald.

Monument över Konstantin Päts
Monument över
Konstantin Päts

Huset i Pärnu
Huset i Pärnu, ny Baar och affär

In till Pärnu för lunch i en bar som ligger i ett hus som nu tillhör Peeters familj (ägdes av hans farfar innan ryssarna kom och beslagtog huset som först blev logement och sedan högkvarter för officerarna.)

Körde sedan småvägar (svart stork, vadare, 2 havsörnar och enorma mängder vitkindade gäss) efter kusten till Lau färjeläge där det finns en stor helgolandsfälla för fångst och ringmärkning (ej igång nu, höstfångst?).

En av många raserade bondgårdar

Helgolandsfälla
Helgolandsfälla vid Lau

Övernattning i Virtsu

Bondgård

Fortsätter efter kusten upp till Virtsu och Puhtu-Laelatu-Nehatu Naturereservat för övernattning i fågelstation. Får en kort guidning av Peeter Vissak i närområdet, som har varit ett rikemanshus med park full med statyer på hundar älskarinnor och fruar, i den ordningen.. Kvällen avslutas med vin, bröd, öl och Pipra Vera (pepparvodka)

Studerar statyer i parken

Svan

Getter utanför bondgård

Stork

Torsdag den 13/5

Tidig morgon med sträckspaning, enorma mängder av vitkindad gås, sjöorre och svärta på håll. Medhavd frukost avåts.

Peeter V. kom och guidade oss vidare genom området, visade hävdade lövängar, grässlätter, alvar, skogar och vackra vikar. Området är av extremt högt intresse när det gäller arter blommor och växter. Även häckande och flyttande sjö- och kustnära fåglar finns i ett stort antal.

Området tillhör Baltic Sea - White Sea flyttfågelkorridor. (Problemet är att det inte finns tillräckligt med pengar till att anställa folk som hävdar ängarna och sköter skogen, så det finns risk att det endast kan bli mindre delar och vartannat år som hävden kan ske). Turen gick på många småvägar, tur att vi har "4-wheel drive". Information se 2.

Storkboet i Matsalu

Vy från kanalen

Kanalbåt kommer

Kanalen delar sig

Nu går färden till Matsalu. Till Penijöe där informationscentralen finns.Det första vi ser är ett enormt storkbo på en elstolpe och vid sidan om finns kontoret, här träffar vi Andres som skall visa oss till vårt nattkvarter och kör före med sin "Lada" på småvägar så gruset ryker, vi hänger knappast med. Till slut kommer vi fram till hans lilla sommarhus, en gammal stuga som blivit till och ombyggd efter hand, men ej färdig.

Andres hus
Andres hus, här låg vi 2 nätter.

Brun kärrhök jagar

Storkbo på skorsten

Stork på skorsten

"När jag har pengar har jag ej tid, när jag har tid har jag ej pengar att göra färdigt" säger Andres på skaplig svenska. Vi kollade runt och frågade om det fanns bastu. Det fanns, men ej färdigbyggd!

Lunch åt vi i Kirbla, ett litet samhälle en halvmil öster om Matsalu.

Därefter gjorde vi en båttur i kanalerna som går ut i deltat. En fin tur på ca 2 timmar. Här ute såg vi bäverhyddor, många häckande svanar, hägrar, två älgar, drillsnäppor, brushanar, dvärgmås och havsörnar m.m.

Kvällen avslutades en god middag som vi åt tillsammans med Andres. Hans fru och fyra barn åt för sig själva i köket. Tydligen gammal sed i Estland att herrarna äter för sig själva. Sedan blev det bastu med lövade björkkvistar "risbastu" och öl, jo Andres hade byggt färdigt bastun på eftermiddagen….

Jag fick visserligen byta och laga en lampa som gick sönder när vi skvätte vatten från riset, men även detta fixade Andres dagen därpå med en skyddskåpa utanför.

Angående el, så har väl jag en yrkessjukdom som tittar på installationerna hela tiden och har ständig ångest för att det skall bli överslag och bränder med öppna kabeldragningar, kopplingar, halvdana installationer, fukt och förhållande som i Sverige skulle ge Elsäkerhetsverket nippran.

Fredag den 14/5

Vaknade vid sextiden sovit i en tältsäng med dubbla madrasser, näktergalen har hållit konsert hela natten. Uppsöker det "flottaste torrdasset" hittills med pälsklädd vägg och päls runt toasitsen. Parkett på golvet och väggen klädd med en jättespegel. Härifrån upptäcktes jorduggla och vitrygg.

Pålsklädd toalett
Fin pälsklädd toalett!!

Stork på marken letar efter mat.

Andres med fru kom ner och fixade frukost. (Man känner sig som en kung uppassad och omskött, nästan generad man är inte van vid detta.)

For ut till Matsalu guidad tur i sydvästra delen. Fick en del tips, men det skulle gått lika bra utan guide. Lunch i Lihula vidare ut till den nordvästra delen av Matsalu. Såg en fin obs på större skrikörn.

Kvällen avslutades med en hemlagad god middag minipizza och rabarberkräm samt egentillverkat öltilltugg torkad och saltad småsill. (Kunde varit utan.)Information Matsalu se 3.

Lördag den 15/5

Packat för avresa. Fick en fin morgonobs på vitrygg hona som visade upp sig ordentligt alldeles utanför stugan. Frukost och avsked av Andres med familj.Stannade till vid Kloostritornet med en fin utsikt över deltat. Nästa stopp Tallin.

Ett av många typiska hyreshus som fanns över hela landet,Byggda på rysstiden, nu är många fallfärdiga.
Ett av många typiska hyreshus som fanns över hela landet, Byggda på rysstiden, nu är många fallfärdiga.

Vy från Kloostritornet

Hittade parkering centralt. Peeter guidade oss genom gamla staden, (liknar Visby delvis) Fem timmar här gick fort. Lille anslöt sig och vi for till färjan för resa hem. Inget smörgåsbord denna gång utan det blev vitlökssniglar med oxfile och ett gott vin. En trevlig och god avslutning på dagen.

Söndag den 16/5

Framme i Stockholm kl. 09.00 svensk tid. Genom pass och tullkontroll utan problem hemma i Stenungsund vid femtiden på em.

Resenärer

Båtresa Stockholm Tallin tur och retur alla + bil med hytt ca 5.000:-

SekKronkursen 100:- Sek = 172:-

EekBåttur 2 timmar i Matsalu 400:- Eek för hela båten själva

Middag och luncher ca 100:-Eek /person i snitt förrätt, varmrätt och efterrätt, kaffe och en eller två starköl.

Övernattningar från 85:- till 250:- Eek enbart rum med torrtoa till fullpension och bastu.

Bensinen kostar ca 7:- Eek litern Vi körde ca 120 mil i EstlandInträden i utsiktstorn och parker varierande från 5:- till 20:-Eek

Guidningar inom naturområden ca 100 - 200:- Eek/tim

Språk. Estniska är bäst att kunna! Engelska går bra på många ställen ungdomen läser det i skolan. Tyska ett fåtal. Några få pratar Svenska

1. Information om naturreservat kan fås via hemsida http://www.baltikuminfo.de/index.php?p=54

Sidan uppdaterad den 9 december 2007

För mer information kontakta ©; Anders Melin.