Varanger 2009.

2009

Dagbok, resa till Varanger 2009-06-10 till 2009-07-02

Onsdag den 10 juni 2009

Stannade en stund vid Bloms i Mellerud, men hittade inget att köpa. Fortsatte norrut till Säffle hotell och åt en buffe bestående av strömming med mos och köttgryta. Kaffe och glass efter. Proppmätt. När vi kom till Mora letade vi efter en nattparkering och kollade golfbana parkering vid hamnen och hamnade till slut vid badplatsen… Jag gick en runda på kvällen lite disigt, några regndroppar.

Torsdag den 11 juni 2009                                     dag 2

Sovmorgon till kl 7 efter en natt med ”drifting” på grusplan bakom oss. Regn på förmiddagen så vi somnade om till 11.00. For vidare till Långbo, för att hälsa på en arbetskamrat, kom fram kl 3 det var blöt grusväg de sista milen… sedan satt vi och pratade, drack öl och kollade på bävergnag samt en gammal renoverad såg/kvarn. Såg även lite fågel över sjön, buskskvätta, lommar, storspov, tofsvipa, fisktärna och sångsvanar m.m. Avslutade kvällen med rostbiff och potatissallad och mer öl. Lyssnade även på grodor ”kornknarr” Trevlig kväll.

Fredag den 12 juni 2009                                       dag 3

Vaknade kl 7. 13 grader ute gråmulet. Start 9.45 mot Umeå. Vägde bilen på en fordonsvåg 3340kg, 160 kilo kvar att lasta:-)  Natthamn i Umeälvens småbåtshamn ”Grubbe”. Lunch ”på vägen” helstekt karré? med potatis. Handlade lite tunnbröd m.m. så det blev tunnbrödsrulle med kaffe till kvällen. Jag gick en tur in till stan ca 4 km det tog en timma. Provkastade även med kastspöet. Såg en jord/hornuggla passera över vägen. Ett par tranor syndes också på en äng.

Lördag den 13 juni 2009                                       dag 4

Vaknade kl 6 solsken for norrut 6.45 tankade i Bureå. Stannade och fikade vid Norrfjärden ovan Piteå, (har rastat här förut) Vidare till Haparanda IKEA samt en snabbtur till Kukkulaforsen, inga pator åter till Haparanda hamn för natt, men det verkade bli en musikestrad som byggdes upp där så vi for till Tomteland ovan Rovaniemi vid polcirkeln för natthamn… Framme kl 18 Kvällen avslutades med lite vin.

Söndag den 14 juni 2009                                      dag 5

15 grader och regn, sov till och från till 10.30. Gick en tur i Tomteland köpte två hattar med myggnät och några vykort och skickade. Mest lullull dyra priser turistfälla. For vidare norrut handlade piroger m.m. i Sodankylä, stannade vid vägen N67.42.21,2 E26.45.16,9 gick ut till ett fint fågeltorn på en spångad led över en myr inga fåglar förutom 2 sångsvanar och en storspov. For vidare till N68.49.5,4 E27.19.32,4 ca en mil söder Inari solsken 20 grader kl 18.   Gick en promenad upp till Björngrottan

Klicka på grottan så kommer björnen...

(kolla foto tagit i grottan, man kan se en björn) 480 trappsteg upp till toppen med utsikt till Enare träsk.

.....

Åter till bil kl 20. Det började regna igen 15 grader ute.

Måndag den 15 juni 2009                                    dag 6

Vaknade kl 8 tät dimma ute, regnat hela natten… 15 grader. Sjön låg spegelblank.

När vi for ut på stora vägen låg det en norsk minibuss voltad i diket. Detta måste hänt inatt för jag gick där i går kväll. Polisen hade varit där. Dom första renarna började dyka upp.

For till Kirkenäs stannade och fikade ca 2 mil innan gränsen kl11. In till Kirkenäs och letade efter camping vid turistinformation, dom visste inget… Fick en snäll man att visa oss badhuset i stan N69.43.28,o E30.3.23,3. så vi fick duschat och gjort oss fina . Skippade Grense Jakobselv och for istället till Nesseby kyrka via affär i Varangerbotn. Jag gick sedan en tur till hamnen fotade en storspov och torkad fisk.

.....

Åter till bilen tog nya spöt och gick ut för att prova lyckan. Fick ganska snart en fin torsk och snart en till, men den körde fast i botten och till slut gick spöt av… skitspö 1000:- spö och rulle. Kaffe och morotskaka som tröst. Mellan Varangerbotn och Nesseby såg vi 10-15 havsörnar vid stranden sittande på tången, lågvatten.

Havsörnen har ökat enligt en fiskare som jag pratade med. Han skulle ut och dra trollkrabba imorgon. Sedda fåglar: tretåig mås, gravand, myrspovar minst 200

landade vid 10 tiden, rödbena, strandskata, storskrake m.m.

Tisdag den 16 juni 2009                                        dag 7

Regnat hela natten +10 grader ute. Gick en tur till hamnen

och såg jorduggla, piplärka, storskrak, tretåig mås och en stor flock silvertärnor. For till Vadsö och hittade till slut turistinformation och en trevlig tjej som informerade om vad vi ville veta. Vidare mot Vardö och såg en havsörn, några labbar innan vi kom fram.

I Vardö var det samma som Vadsö, vi hittade inte Turistinfo, dom öppnar på fredag… hamnkontoret ordnade så vi fick ström och en fin plats alldeles vid bryggan. Betalt 50Nek för ett kontantkort för el. Fotade silvertärnor i hamnen. Tretåiga måsarna hade minskat i antal på magasinsbyggnaderna pga att dom satt sneda plankor så dom inte kunde häcka, dom skitade ner så mycket sade en Vardöbo jag pratade med.

Onsdag den 17 juni 2009                                      dag 8

Vaknade kl 7.00 24 grader ute i solen… Regnade inatt. köpt en biljett till Hornöya 300Nek. For ut kl 9 och åter kl 14 soligt men kallt i vinden.  Såg lunnefågel, tobisgrissla, skärpiplärka, snösiska, korp, fjällabb, havstrut, gråtrut, fiskmås, toppskarv, tordmule,

sillgrissla och spetsbergsgrissla m.m. Stekt lax när jag kom åter.

Vi gick till fästningen och kollade. Slappar av med en liten whisky. 12 grader ute kl 17.00. Gick en tur till piren och en ”kulturstig” som slutade på en brygga vid nedfarten till tunneln… Travade fram genom obanad mark och kom till slut fram till kapellet, där såg jag ett gäng gråsiskor.

Torsdag den 18 juni 2009                                     dag 9

Vaknade kl 06, tankat vatten via bryggan. Fikat och kört mot Hamningberg kl 7.00. Stora flockar storskrak efter vägen ut. Körde till kyrkogården, där hade dom gjort en stor parkering för husbilar m.m. Kollade bort mot syltefjord och såg havssulor, tobis m.m. Parkerade vid ”hamnen” gick en tur i byn. Ny stor brygga och hamnmagasin var byggt. Skall användas som konferenshotell, dykutflykter m.m. Den gamla damen som vi pratade med för 15 år sedan är borta, Erling Sundal som körde transporter till stauran också. Fotade silver och fisktärnor på den nya piren. Strandpipare och trädpiplärkor, stenskvätta, backsvalor och björktrast. Fick syn på en hermelin som jag fick några kort på. Försökte fiska igen… med mitt gamla spö, det blev en snärt vit utkast och draget for iväg utan lina… Gick upp på berget o kollade gamla krigsrester. Tog en tur till lite senare och fotade björktrast, dom häckade på fönsterbläck på husen. Kvällen avslutades med ett par whisky. Det mulnade på så det blev inget av att fota midnattssolen… +7 grader ute blåsigt och 5-10 m/s.

Fredag den 19 juni 2009                                       dag 10

Upp 7.00 blåsten har ökat till minst 15 m/s 6 grader . For mot Vadsö. Sandstorm med sanddrev över vägen på ett ställe. Såg enkelbeckasin, brushanar, lövsångare m.m. Stannade för fika i Kiberg alfågel, ejder storskrak labb och tärnor. Stannade till vid hamnen i Ekeröy och jag gick upp till berget. Träffade ”Lasse Stenström” igen, hade pratat med honom i Hamningberg. Vi såg minst 50 vitvalar på håll, jag gick upp och ut till fyren, fotade korp, tretåig och rödstrupig piplärka, såg labb och ljungpipare. For sedan till Vadsö, kollade internet och laddade datorn på turistinfo. Just nu 7 grader och det blåser så bilen gungar. Ser smalnäbbade simsnäppor från bilen dom går i vattenbrynet. Gick en tur runt dammen såg minst 50 snäppor , fotade några.  Såg ett bläsandpar, viggar i dammen, ejder, 8 kärrsnäppor, flera strandskator, ljungpipare en roskarl, brushanar som spelade, flera myrspovar, rödbenor, labbar, måsar, tärnor och kråkor. Når jag kom åter var Leena trött på att bli gungad av vinden så vi flyttade till ”stan” och parkerade bredvid biblioteket.

Lördag den 20 juni 2009                                       dag 11

Midsommarafton... 7,5 grader varmt på morgonen. Körde från Vadsö kl 9. Fikade vid Tana bro. Letade sedan efter toatömning som var utmärkt med skylt, men vi såg den ej… Hittade till slut efter att ha frågat en dansk på campingen. For sedan vidare mot Laxelv. Vi kom ej ända fram utan stannade vid Roddenes naturreservat för nattparkering , 7 grader ute när vi passerade fjället var tempen nere på ca 4 grader. Klockan var då 16.30. Middagen bestod av rester, lax och köttkaka. Detta sköljdes ned med en öl. Får fira midsommar den 23 istället. Jag gick en naturstig om geologin på platsen ca 3 km lång.

Söndag den 21 juni 2009                                      dag 12

Vaknade kl 7. Temperaturen ute var också 7. Gråväder , regnat till och från inatt. Körde till Alta Strand camping för att stanna i 2 nätter. Det finns trådlöst internet, men det fungerade ej i bilen så man är tvungen att gå in på reception… Betalt 50€ för 2 nätter motsvarar 280 NEK. Dagens idag blev fläskfilé med potatis och ett glas vitt vin.

Måndag den 22 juni 2009                                    dag 13

Vaknade kl 8.30 av att solen sken… 16 grader ute och tyskar sjöng morgonsånger i hyttan bredvid. Ligger kvar på campingen idag. Gick en liten promenad till vägen och åter. Jag fastnade med en talbok som heter ”Potensgivarna” 6 CD som jag lyssnade ut under dagen. Fotade midnattssolen från campingen kl 11.30-

12.30

Tisdag den 23 juni 2009                           dag 14

MIDSOMMARAFTON i Norge

Vaknade 7.00 15 grader ute, solen sken och vi for vidare kl 8.00. Leena gick även in på Alta museum och jag solade mig utanför. Sedan for vi till Kåfjord och jag försökte fiska! Inget napp. Träffade ett par från Vetlanda som vi tjötade med en stund. Nästa stopp Burfjord, tankade och handlade, vidare över Kvaenansfjället 400 meter och fin utsikt. Vidare över fjordar och fjäll för natthamn i Oksfjord. Byalaget hade en stor brasa som tändes kl 19. Gick en tur för att fota brasan, hittade då en bättre plats på andra sidan vägen. Sitter i bara T-skjortan utanför vagnen och solar till 21.00 Då blir det kaffe och kaka… Tog även en liten whisky medan jag solade.

Onsdag den 24 juni 2009                                      dag 15

Vaknade kl 8.00 det har regnat inatt 17 grader ute. For vidare till Kroken i Kåfjorden. Fiskade där och fick en förskrämd sej som jag nog slog i huvudet. Nattparkering på en fin rastplats Storfjordbotten. Soligt varmt, inne 27 grader. 16 grader ute kl 21 och sol. Vid lågvatten började hela vikens botten bli synlig och jag såg en massa fåglar. Strandskator minst 200 st, en labb, skrattmåsar, större strandpipar.

Torsdag den 25 juni 2009                                     dag 16

Vaknade kl 9. 17 grader ute, 9 grader inatt gråmulet regn! For mot Tromsö, ut över bron till centrum, undrade vad vi skulle där och göra, så vi vände och stannade vid ”Ishavskyrkan” och gick in. Körde sedan tillbaka till vägen mot Narvik, hittade efter mycket letande en plats att stanna och fika på. Det blev en asfalterad planlängst inne i viken där E8 möter E6. Mulet och regnigt om vartannat 16 grader. Stannade och handlade i Rema1000 i Settermoen. Natt på P/rastplats alldeles innan gränsstationen vid Riksgränsen 492 meter ö havet. Gick en tur på kvällen till tullstationen och sedan upp till järnvägen och rallarvägen och åter, ca 6 km.

Fredag den 26 juni 2009                                       dag 17

Vaknade kl 8 lugnt och lätta skyar vindstilla 17 grader, 9 inatt. Körde till Abisko, kollade på turiststation om camping, hänvisade till affären. konstaterade att campingen var stängd (fullbelagd stog det på en bock som spärrade av vägen, inte en människa syndes) Vi nattparkerade istället vid Kungsledens parkering. Jag gick en tur till marmorbrottet och en hängbro, sedan tillbaka till bilen ca 7 km. 21 grader i skuggan soligt. Sov en stund vaknade av telefon, det var Love (vår sonson 3 år) som ringde och vi pratade en stund, sedan ”lurade” Deas ut oss på  geocatching. Vi hittade 2 gömmor, en vid porten till Kungskeden N 68.21,473 E18.46,668 och en på dasset vid linbanestation upp till Njulla. N68.21,706 E18.46,175. Tittar på TV för första gången, Mikael Jackson död var huvudnyheten.

Lördag den 27 juni 2009                                       dag 18

Vaknade 9.00 soligt, lite moln. Körde söderut via Stordalens naturreservat för att söka efter nordsångare som skulle vara där. Stor skog lite stigar, gav snart upp och vi for mot Kiruna. Tänkte ta en frinatt på hotell, men det var fullbokat pga. festival. Stannade till vid kyrkan och tittade in. Därefter for vi till Jukkasjärvi och kollade resterna efter Ishotellet samt Bror Hjorts altartavlor i kyrkan. Sökte efter camping men hamnade till slut Gällivare 150:- utan el fullt pga hundutställning (halva campingen var full av hundägare) laponia loppat på cykel från Stora sjöfallet 14mil och marknad m.m. Innan vi kom fram åt vi lunch på en liten trevlig sylta med rastplats bredvid ”Lappeasuando”

Söndag den 28 juni 2009                                      dag 19

Vaknade 8.30 20 grader ute sol, 10 grader inatt. For söderut, stannade vid Valkijaur rastplats. Vidare till Storforsen för lunch. Kollade forsen och köpte var sin glass.  Nu 25 grader ute. Tog sedan en krokig väg enligt Ingrid till Lamburträsk, det visade sig när vi var nästan framme att skogsvägen vi körde var översvämmad och vi fick köra en mil tillbaka på samma väg. For istället till Arvidsjaur för nattplats enl. Hade sett en trevlig plats efter Byskeälven så vi for dit, det stod endast 2 husvagnar där. Gick en tur till Byskeälven.

Måndag den 29 juni 2009                                    dag 20

En natt i myggans tecken… Det verkade som dom kom in via takventilerna. Tejpade dom och jagade mygg halva natten. For därifrån kl 7 efter beslut att skippa Lamburträsk som ligger mitt inne i skogen vid en mosse. For i till Arjeplog för att handla m.m. hela huvudgatan var avstängd pga. vägarbete. For ut ur stan via bakgator och hittad E45 som vi körde till en lite parkeringsplats vid en gammal bro over Vindelälven. Där sov i ett par timmar och åt frukost kl 12. Handlade myggmedel m.m. i Sorsele o tankade samt avnjöt en hamburgare hos ”Frasses” norrlands svar på McDonald i Vilhelmina. Stannade till slut vid hembygdsmuseet i Strömsund för nattparkering. Varmt hela dagen 26 grader kl 20.

Tisdag den 30 juni 2009                                        dag 21

16 grader som kallast inatt ute 24 inne kl 24. Svårt att sova det kom en uppfriskande regnskur på morgonen. Badade i Russfjärden (Ströms vattudal) for till Östersund hittade till slut parkering vid småbåtshamnen. Gick en tur till turistinfo och ett museum sedan lunch på Scandic, buffé matjessill och potatis samt kotletter 2x75:- Vidare söderut regnskurar och åska på vägen just nu 27 grader stannade för fika. Natthamn i Ytterhogdalfint läge vid Kyrksjön, badade igen gott och svalkande.

Onsdag den 1 juli 2009                                         dag 22

Soligt varmt lite moln på himlen. Stannat för fika i Orsa, körde sedan vidare i blandat ösregn, åska och solsken till Kanon-Kurt och kollade på Eura husbilar 865’ fin bil men för dyrt. Nattplats vid badet nästan mitt i stan N60.9,408 E15.11,030 ligger vid sjön Väsman. Gick sedan en tur till båthamnen och kollade, fint läge vid vattnet men vi var mätta. En snabbtur till LIDL och köpte tidning och flingor.

Torsdag den 2 juli 2009                                         dag 23

Vaknade 7,00 soligt varmt kör mot Kristinehamn sedan hemåt.

Kört med bilen denna resa 605 mil dragit snitt 0,9 l/mil.